Het DoeBoek voor kinderen met autisme
Met een DoeBoek heeft zowel de ouder als ook het kind meer rust en controle.
Met een DoeBoek heeft zowel de ouder als ook het kind meer rust en controle.
Vrije tijd is vaak lastig voor kinderen met autisme. Omdat ik de afgelopen 20 jaar veel ouders heb gezien die hun kind willen helpen met het invullen van vrije tijd is het DoeBoek ontstaan. In de afgelopen jaren heeft Tienwerk honderden activiteiten met kinderen gedaan. Graag deel ik deze met je. Veel broertjes en zusjes zijn mee gaan doen en hebben hier ook nog dagelijks veel plezier van.
Ten eerste is het doel om jou handvatten te geven om je kind invulling te leren geven aan vrije tijd. De meeste kinderen die ik de afgelopen jaren heb begeleid hebben moeite met kiezen. Het doel van het DB is om activiteiten op het netvlies van je kind te krijgen. Het DB kan een overzichtelijk naslagwerk worden waarbij het kiezen van de activiteiten toegankelijk wordt. Hoe doe je dat?
De eerste opdracht voor het DoeBoek(DB) is om activiteiten op te schrijven die je kind kan opnoemen. Of het nou gaat om dagelijkse activiteiten zoals bijvoorbeeld trampolinespringen of activiteiten die je kind minder vaak doet of maar een keer heeft gedaan. Het gaat erom dat je kind alles opschrijft wat die heeft gedaan en waar die zich mee amuseerde. Mocht je kind moeite hebben met beginnen, help je kind dan op weg en ga er samen voor zitten. Pak een vel papier en het brainstormen kan beginnen.
Als alle activiteiten verzonnen zijn dan is een verdeling overzichtelijk voor je kind. Op 4 tabbladen of op vier aparte vellen kun je de volgende verdeling maken:
Met deze verdeling van activiteiten leer je je kind overzicht te creëren daar waar de keuze te groot kan zijn, zie ook artikel: “Elke ochtend weer die kledingkwestie”.
Achter elk blad komen activiteiten. Je weet nu nog niet hoeveel activiteiten er gaan komen. Als je kind iets nieuws heeft gedaan en zich hiermee heeft geamuseerd zoals bijvoorbeeld met het beluisteren van een luisterboek dan komt er weer een activiteit achter het tabblad activiteit binnen, alleen.
Begin met het aanleggen van een groot schrift of het liefste een multomap. Heb je nog ergens een oude multomap liggen dan kun je die gebruiken. Allicht heeft je kind voorkeur voor een bepaald thema zoals een favoriet dier of ruimtevaart. Laat je kind de map versieren of versier de map samen.
Hoe gaat de map eigenlijk heten?
Laat je kind meedenken om een naam te verzinnen. Sommige kinderen weten direct een geschikte naam voor de map anderen kunnen wel wat hulp gebruiken. De kunst is om het boek zo eigen en toegankelijk mogelijk voor je kind te maken. Een zelfgekozen naam is hierbij niet onbelangrijk.
Vrije tijd moet je kind leren invullen. Houd er rekening mee dat je kind bij de hand genomen moet worden om aan vrije tijd invulling te geven.
Of je het boek nou:
* het *Wat te doen boek *noemt,
* het DoeBoek van (naam van je kind) noemt,
Of iets anders.
Wil je de zelfredzaamheid van je kind vergroten dan zijn is de eigen keuze uiteraard helemaal goed en benoem dan ook hoe fijn je het vindt als je kind zelf met ideeen komt. Verzin in de eerste instantie samen met je kind de activiteiten. Je laat je kind meedenken en jij schrijft de activiteit de eerste paar keer op. In het proces naar steeds meer toegankelijkheid/zelfstandiger worden, laat je kind ook af en toe zelf wat opschrijven. Schrijft je kind nog niet laat je kind dan de activiteit tekenen of plaatjes zoeken en plakken. Zo’n boek van de Intertoys is bij uitstek een geschikt middel om activiteiten weer te geven, laat je kind knippen en plakken. Daarnaast zullen er op de facebookpagina van Tienwerk geregeld opdrachten verschijnen. Deze kunnen ook weer meegenomen worden in het DoeBoek. Zo kan het DoeBoek een groot activiteitenboek worden.
Tienwerk heeft een Facebookpagina; Tienwerk 10 leuke dingen
Tienwerk zit op Instagram; tienwerk_10_leuke_dingen
Veel plezier!